Marski oli maailmankansalainen

Itsenäisyyspäivänä äärioikeisto järjesti soihtukulkueen. Sen yhteydessä sai paljon huomiota Riikka Palokorven ja Salla Huikurin lakana, johon oli kirjoitettu ”Marski oli maailmankansalainen”.

marskimk

G. E. Mannerheimia voi hyvällä syyllä nimittää maailmankansalaiseksi. Hän puhui sujuvasti useita kieliä, palveli lähes kolmekymmentä vuotta Venäjän tsaarin armeijassa, piti jatkuvasti yllä suhteita ulkomaille ja vietti elämänsä ehtoopäivät Sveitsissä. Tsaarin palveluksessa ollessaan hän teki myös pitkän tiedusteluretken Keski-Aasiaan ja keräsi samalla merkittävää kansatieteellistä ja kielitieteellistä aineistoa.

Maailmankansalaisuus herätti reaktioita Mannerheimin vastustajissa vuonna 1918. Viljo Sohkanen kuvailee Punakaartilaisen päiväkirjassa (s. 164) tietojen vaihtoa Suomenlinnan punavankileirillä:

Mannerheim-niminen on ollut valkoisilla ylipäällikkönä. Hän on hollantilais-ruotsalaista syntyperää mutta täysin venäläistynyt oltuaan yli kolmekymmentä vuotta Venäjän armeijassa. Vaimo on venäläinen, Moskovan santarmipäällikön kenraali Arapoffin tytär. Heillä on kaksi lasta, tyttöjä molemmat.

             “Tällaiset ‘maailmankansalaiset’, joilla ei ole isänmaata sillä tavoin kuin me sen ymmärrämme ja joita oli valkoisilla sekä hallituksessa että sodan johdossa, ovat onnettomia ihmisiä. Entisestä isänmaastaan ovat täysin vieraantuneet, jos sitä on ollutkaan, ja uuteen eivät vielä ole juurtuneet sukupolvien sitein. Vaikka muodollinen kansalaisuus olisikin saavutettu, heimoperinne, jota mikään ei voi korvata, puuttuu. He ovat kuin lapset jotka ovat kasvaneet ilman kotia ja vanhempien rakkautta. Useimmiten heistä tulee katkeria ja arkoja oman edun tavoittelijoita. Heitä on runsaasti Baltian maissa ja Suomessa, yleensä maissa jotka ovat olleet pitkiä aikoja vieraitten maiden alusmaina.” Näin Kujala totesi yhteenvedossaan.

Suurin osa Sohkasen päiväkirjasta on kuvausta leiriltä. Ehkä mieleenpainuvinta on se, miten vähällä ravinnolla vankien oli tultava toimeen. Kuolleisuusluvut leireillä olivat korkeita, ja kuolinsyy oli usein nälkä. Punaisia teloitettiin mielivaltaisesti ja ilman oikeudenkäyntiä. Jopa lapsia surmattiin joukkoteloituksissa ja kenttäoikeuden päätöksellä.

Toisen maailmansodan jälkeen Mannerheimista leivottiin kansallissankari, ja hänen kuoltuaan Helsinkiin pystytettiin ratsastajapatsas. Sisällissodan historian huomioiden on kuitenkin kyseenalaista, voiko Mannerheim edustaa kaikkia suomalaisia. Vuonna 1925 syntynyt sotaveteraani Valdemar Kuhmoinen vastaa Mannerheimia koskevaan kysymykseen Ylioppilaslehden haastattelussa:

”Minä en niin siitä miehestä oikein… Isäni vietiin 1918 talvella, ja häntä yritettiin pakottaa valkoisten riveihin. Häntä pahoinpideltiin kovasti useita päiviä, jotta hän olisi suostunut. Sen jälkeen hän oli vielä vankilassa kuusi viikkoa ja palasi sieltä huonokuntoisena.”

Lähivuosina taiteilija Kaisa Salmi olisi halunnut muistaa sisällissotaa peittämällä Mannerheimin ratsastajapatsaan punaisin neilikoin. Helsingin taidemuseo kielsi Salmea toteuttamasta teosta. Virallinen syy oli, että jalustan pintaan voisi tulla värivaurioita. Tämä huolimatta siitä, että Ranta aikoi suojata jalustan muovilla. Myyttiä Mannerheimista koko Suomen sankarina ei siis vieläkään sovi liian julkisesti kyseenalaistaa. Palokorven ja Huikurin protesti ei auta muuttamaan tätä ilmapiiriä.

Paitsi punaisten kohtelu, on Mannerheimin kontolla myös yritys etnisesti puhdistaa jatkosodan aikana miehitetty Itä-Karjala ”epäkansallisesta” väestöstä. Mannerheimin käskystä venäläistä väestöä sijoitettiin keskitysleireihin, joita alettiin myöhemmin nimittää siirtoleireiksi. Tarkoituksena oli siirtää heidät lopullisesti pois kotiseudultaan. Kuolleisuus leireillä oli korkea. (Kts. myös esim. Mikkola, 2004)

Voikin kysyä, miten hyvin Mannerheim lopulta soveltuu symboliksi protestiin äärioikeistoa vastaan. Jatkosodassa Mannerheim johti Suomen armeijaa, joka taisteli yhdessä natsi-Saksan armeijan kanssa, ja vuonna 1942 Adolf Hitler vieraili Suomessa Mannerheimin syntymäpäivillä. Erityisen läheiset välit Mannerheimilla oli Saksan ilmavoimien komentaja Hermann Göringiin. Mannerheim kävi metsällä Göringin kanssa ja lähetti tälle 50-vuotislahjaksi suomalaisen rintamasotilaan puusta veistämän hirven.

Palokorven ja Huikurin vastamielenosoituksen tarkoituksena näyttäisi olleen tavoittaa nimenomaan 612-marssijat. He kirjoittavat Facebookissa:

”Se että mielenosoittajat näkisivät lakanan tekstin, oli kaikki, mitä toivoimme. Menneisyys ei ole mustavalkoista, kuten ei ole nykyisyys eikä tulevaisuuskaan. Mannerheim oli maailmankansalainen.”

Äärioikeistolaisten omilta foorumeilta kuitenkin ilmenee, että argumentit Fazerin tai Finnlaysonin kaltaisten maahanmuuttajien vaikutuksesta Suomen kehitykseen eivät uppoa heihin. Valtaosa äärioikeistosta ei vastusta valkoisia maailmankansalaisia. Heidän vihansa kohdistuu pakolaisiin, hädänalaisiin ei-valkoisiin ihmisiin joiden elämät ja kohtalot ovat varsin erilaisia kuin Mannerheimin. Sitä paitsi äärioikeistolaiset itsekään eivät ole vailla kansainvälisiä yhteyksiä. Avoimen kansallissosialistinen Suomen vastarintaliike mainostaa nettisivuillaan, että 612-marssille osallistui aateveljiä Italiasta, Unkarista, Saksasta ja Ruotsista. Liikkeellä on yhteyksiä myös Venäjälle.

Menneisyys ei ole mustavalkoista. Sen osoittavat suomalaiset vankileiritkin. Mutta jos nostaa Mannerheimin keskiöön rasisminvastaisessa taistelussa, saattaa voimistaa viitekehystä, jossa historiaa tulkitaan myyttiä kyseenalaistamatta.

 

Lähteet internetin ulkopuolella:

Mikkola, Marja-Leena: Menetetty lapsuus. Suomalaismiehittäjien vankeudessa 1941-44. Hämeenlinna 2004. Tammi.

Sohkanen, Viljo: Punakaartilaisen päiväkirja. Helsinki 1988, Painokaari Oy.

Advertisements
This entry was posted in politiikka, suomeksi. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s